Her får du guiden til cykel airbags

Airbag hjelme er lavet til cyklister til at beskytte dem i alvorlige cykelulykker hovding-cykelhjelm.dk. De virker ved at puste op for at reducere slagkraften. Derefter deflaterer de hurtigt for at reducere påvirkningen på hjelmens hoved. Fordi de pustes hurtigt op, udgør de en lav risiko for cyklisternes syn og er perfekte til nærkontakt mellem fodgængere og modkørende biler. Hvis hovedsikkerhedsgearet svigter, kan de bruges som en ekstra beskyttelse. Det er ikke overraskende, at airbag hjelme lavet til cyklister er så populære. Airbag hjelme designet til cyklister kan bruges af alle. Der er ingen begrænsninger for, hvem eller hvad de kan bæres. Airbags behøver ikke at være fastgjort til rytternes hoveder. De er fuldt justerbare og kan også bæres i enhver anden position. En hjelm har et airbagsystem lavet specielt til hjelmen. Det udsendes, når der er et pludseligt slag i hovedet, eller et hit til siden. Hjelmens deflaterede oppustelige airbag skubber panden og templerne opad for at forhindre ubehag. Airbaghjelme lavet af specielt støbte materialer er lette, holdbare og fleksible. Nogle få modeller af airbags bruger et nyt materiale kaldet ‘letvægts lamineret skum’. Airbaggen vejer kun en brøkdel sammenlignet med andre modeller. På grund af sin laminerede skumstruktur fordeles vægten jævnt i hele posen, så der er ingen chance for, at nogen dele bryder af. Hjelmene er meget mere komfortable og behagelige end traditionelle hjelme med fuldt ansigt. Mange airbags er dobbeltforede, hvilket betyder, at de kan bruges til både landevejs- og racercykler. Dette giver mulighed for større beskyttelse, da airbaggens varme ikke kun når kindområdet, men hele hovedet. Disse hjelme har dobbelt stropper, som giver mulighed for to personer til at ride sammen og er derfor mindre ubehageligt. En af de bedste funktioner i airbags til rådighed, er deres evne til at være fuldt aktiveret med en knap. Dette giver cyklister mulighed for hurtigt at puste/tømme airbaggen under et løb. Efter standsning kan de pumpe det op igen og derefter tømme det igen. En af de bedste ting ved denne teknologi er imidlertid evnen til at bruge kommercielt tilgængelige airbags som standard full-face hjelme. Den sande fordel ved en airbag monteret korrekt er, at det redder liv og kan bruges til at spare penge. Nogle modeller sælger for mere end det dobbelte af prisen på en fuld ansigtshjelm. Siliciumgel er en sidste funktion, der gør disse hjelme mere tilgængelige for cyklister. Dette er en siliciumgel, der er specielt designet til at minimere påvirkningen af bærerens kranium. Før 2021 var airbags blevet presset for at tilpasse sig formen på bærerens næse og kinder. Som følge heraf led mange mennesker alvorlige skader på deres næsepassager fra trykket. Dette problem er blevet løst af silicium gel-fyldte airbags. Disse poser er ikke længere i fare for skader på grund af den måde, de er oppustet. Disse standard skum hjelme er lige så effektive som standard skum hjelme til beskyttelse af cyklister. Nogle eksperter anbefaler endda, at de betragtes som landevejscykler hjelme.